ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 24 Februari 2013

Budak jalanan melangkah ke permaidani merah

Malam ini, impian budak jalanan melangkah ke permaidani merah, beriringan artis terkemuka Hollywood untuk menyertai Anugerah Oscar ke-83 di Los Angelas bakal tercapai.

Peristiwa itu jugalah menjadi kali pertama beliau meninggalkan Afghanistan selepas bertahun menyusuri Chicken Street di Kabul untuk kelangsungan hidup.

“Saya teruja menaiki kapal terbang kerana saya bercita-cita menjadi juruterbang” kata Fawad Mohammadi, 14, ketika ditemu bual media tempatan ITV News di Lapangan Terbang Antarabangsa Kabul.

Beliau kelihatan ceria, memakai seluar jeans dan memegang pasport baru dicetak, berbanding keadaannya sebelum ini comot dan kotor.

Kehidupannya berubah selepas mengenali pengarah warga Amerika Syarikat (AS), Sam Perancis yang ketika itu sedang mencari pelakon untuk membintangi filem, 'Buzkashi Boys', dua tahun lalu.

“Saya ditegur Perancis ketika sedang menjual peta pelancongan di lokasi penggambaran. Beliau mempelawa saya berlakon dan saya terus menerimanya,” kata anak bongsu dari lima beradik itu.

Ketika berusia lima tahun, selepas kematian bapanya, beliau terpaksa menanggung ibu dan enam adik beradiknya dengan menjual peta pelancongan, cenderamata dan gula-gula getah.

Sehari beliau memperoleh pendapatan AS$1 (RM3) dan kadang kala terpaksa pulang dengan tangan kosong.

Kehidupannya berubah selepas mendapat bayaran AS$1,500 (RM4,668) untuk membintangi filem itu sekali gus memperoleh pendapatan tertinggi bagi penduduk Afghanistan yang hanya memperoleh sekitar purata gaji AS$500 (RM1,556) setahun.

“Kesemua wang itu saya serahkan kepada ibu untuk membantu adik-adik,” katanya yang tidak pernah ke sekolah disebabkan kemiskinan.

Suatu hari, beliau ke kafe siber di Kabul. Alangkah terkejutnya apabila mendapat tahu filem lakonannya dicalonkan untuk Anugerah Oscar dan beliau dijemput ke AS.

“Saya tidak pernah tahu tentang anugerah itu. Saya berbangga kerana menjadi rakyat Afghanistan pertama untuk ke anugerah tersebut,” katanya.

Beliau berkata, kesempatannya bertemu dengan bintang filem ternama dunia, adalah penghormatan buat seluruh rakyat negara ini.

“Saya ingin bertemu dengan Rambo dan Angelina Jolie,” katanya.Perancis berkata, negara itu menjadi lokasi utama pembikinan filem Buzkashi Boys.

“Beliau seorang anak jalanan yang ramah dan baik. Dia selalu tersenyum itu ciri-ciri pelakon cilik yang saya mahukan. Ketika uji bakat dia memberikan lakonan sempurna,” katanya.

Filem Buzkashi Boys tercalon untuk kategori filem pendek terbaik yang dilakonkan bersama pelakon ternama Afghanistan, Jawanmard Paiz.

Filem ini mengisahkan dua remaja miskin dari Kabul bermimpi untuk menjadi joki Buzkashi iaitu sejenis sukan tradisional Afganistan mirip sukan polo.

Afganistan kini mencuba membangun kembali industri filemnya selepas 30 tahun dilenyapkan oleh ancaman Taliban yang mengharamkan semua jenis hiburan di negara itu.[sinar]

1 Pengkritik Yang Cuak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...