ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Rabu, 13 Februari 2013

Buaya terbesar di dunia

Seekor buaya gergasi sepanjang 5.48 meter yang bernama Cassius memperoleh semula gelaran sebagai buaya terbesar di dunia yang dipelihara di dalam kurungan, lapor agensi berita dpa semalam.

Cassius dipamerkan kepada orang ramai di taman buaya Marineland Melanesia, Pulau Green yang terletak dekat Cairns, Australia.Buaya jantan itu seberat satu tan dan berumur 110 tahun.

Reptilia tersebut memperoleh semula gelaran itu selepas seekor buaya gergasi sepanjang 6.17 meter yang bernama Lolong mati di sebuah taman ekopelancongan di Bunawan, selatan Filipina pada Ahad lalu.

Bedah siasat dilakukan bagi mengetahui punca kematian buaya air masin itu yang dianggarkan berusia sekitar 50 tahun.Sebelum mati, buaya itu dikatakan menelan tali pintal.

Bagaimanapun, bedah siasat itu mendapati tiada benda ganjil seperti tali pintal itu yang ditemui di dalam perutnya.

Ketua Biro Hidupan Liar dan Perlindungan di Filipina, Mundita Lim berkata, punca kematian haiwan itu akan diketahui hujung minggu ini.

Buaya jantan itu ditangkap oleh penduduk dan pakar-pakar haiwan tersebut di sebatang anak sungai pada September 2011 selepas ia dipercayai membaham kepala seorang kanak-kanak perempuan.

"Kami berasa kecewa terutamanya George Craig," kata Billy Craig yang merupakan cucunya ketika mengulas tentang kematian Lolong."Dia (George) merupakan seorang pemburu buaya di sini dan pengasas taman itu.

"Justeru, kematian itu adalah sesuatu yang menyedihkan walaupun ia menjadikan Cassius sebagai 'raja' semula," tambahnya.

Menurut Billy, pihak Guinness Book of World Records menghubungi pihak taman itu selepas Lolong mati."Menurut pihak Guinness Book of World Records, rekod itu akan dikembalikan semula kepada kami."Ia baik untuk perniagaan," tambahnya.

Cassius ditangkap di sebatang sungai di Wilayah Utara, Australia selepas haiwan itu menyerang bot-bot dan enjin motor sangkut.

Reptilia itu dijual kepada George yang membawanya ke Pulau Green.Menurut Billy, adalah sesuatu yang menyedihkan kerana Lolong mati terlalu muda."Cuba bayangkan apakah saiz haiwan itu jika ia boleh hidup selama 50 tahun lagi?" katanya.[kosmo]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...