ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Jumaat, 20 Mei 2011

Subsidi yang tak berguna

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata  kerajaan  memperuntukan RM19 bilion hingga RM22 bilion subsidi gas yang diberikan kepada syarikat Penjana Tenaga Bebas (IPP), bertujuan untuk mengurangkan tarif tersebut.
Jika dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, tarif elektrik di negara itu jauh lebih rendah berbanding Malaysia walaupun mereka tidak memperuntukkan subsidi kepada syarikat seperti IPP.

Katanya, sekiranya penjelasan kerajaan bahawa kenaikan tarif itu perlu berikutan subsidi IPP tidak dapat ditampung, ia tidak bertepatan dengan realiti sebenar.

“Apa pun, tindakan samada menaikkan harga minyak RON 95 atau tarif elektrik tidak boleh menutup mata rakyat kerana rakyat sudah celik. Mereka tahu hasil kekayaan negara ini diurus secara salah oleh kerajaan.

“Rakyat pertama sekali yang akan merasa terkesan. Sepantas kilat, harga barangan akan turut naik kerana peniaga akan mengalihkan beban itu kepada pengguna.
“Ini menunjukkan BN tidak boleh mengurus ekonomi dalam masa jangka pendek dan menyelesaikan masalah ekonomi secara holistik dalam jangka masa panjang.
Tambahnya, beliau juga menolak kemungkinan harga minyak RON95 tidak akan dinaikkan kerajaan berikutan peningkatan tarif berkenaan.
“Peningkatan tarif elektrik ini juga tidak dapat membendung kemarahan rakyat jika dikatakan RON95 tidak dinaikkan. Jelas RON95 akan dinaikkan kerana ini adalah janji BN kepada rakyat,” ujarnya.
sumber [keadilan]

*Memang mencuakan..apa tujuan bg subsidi berbilion2 tu kat IPP..tk paham aku..lg satu kalau ada BN janji tk kan naikan tu..siap sedia je la..diaorg ni suka cakap terbalik..hehe

5 Pengkritik Yang Cuak:

  1. aah.betul tu.suke sgt ckp tebalik2.haih~tak paham.otak rara pon dh jd tunggang langgang.minyak.taun ni je bape kali dh naik.melampau.

    BalasPadam
  2. emmm..senang je..kalau "dia" kata minyak turun jangan caya..kalau cakap minyak naik..caya terus sambil maki hamun..huhu...

    x kan xde pakar ekonomi yang boleh urus ekonomi ngan okey(bersikap wasangka baik dengan "dia")

    BalasPadam
  3. rara:tu la pasal..kdg2 minyk dunia tiap2 buln ke naik..hehe..tk paham aku..

    syuxer:memang pun bro..tk kan naik..jawab nye naik la tu.."dia" je pakar ekonomi yg bagus..hahaha

    BalasPadam
  4. subsidi kepada IPP sememangnya satu cara untuk mengkayakan kroni..;-)

    BalasPadam
  5. btul tu bro..ramai kroni dlm tu..mana leh kurngkn bayar..anwar suruh kji blik perjanjian tu pun diaorg takut..hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...