ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Khamis, 12 Mei 2011

Khas untuk blogger2 baru je macam aku

Kali ni aku nak buat cerita pasal blog.Apa yang perlu oleh sesebuah blog..kadang2 aku pk jugak hal ni..sampai pening kepala(pening la sgt)..perlu ke tak benda2 ni..trpulang pada anda semua ok..sejak dua menjak aku mula menceburkan diri dalam dunia berblog dan berjalan2  ni baru la aku tau setiap blog perlu kan 4P..apa 4P ni ??? 4B aku tau la  hehehe...itu belia 4b..belia2 kampung yang aku join dulu..hahaha..tapi sekarang ni aku nak cakap pasal 4P ni dan apa  pentingnya dekat blog..terutama blog yang baru..dah otai tak perlu dah..
Apa itu 4P?

1)Pengikut
2)Pengaruh
3)Politik
4)Popular


1)Pengikut-Kenapa blog2 baru perlukan pengikut.? dari pengikut jugak la traffic kita naik..dari traffic yg ciput2 tu  dapat la naik sikit2 sebab ada nya pengikut  yang dtg melawat blog kita..penting tu..ada yg kata "aku tk gila traffic pun"..ye ke?..leh caya ke".ikut masing2 la hehe...masa aku jalan2 sblum ni kdg2 jumpa blog pengikut 5ratus..hah!!tak ingat 1000 lebih..2ribu lebih...cuak aku..samapi ribu2 ni.puluh ribu pun ada beb..memang mencuakan..tu dah kira otai la tu kan..aku brapa je 20 lebih hahahaha..

Ok bila pengikut dan dah ramai  akan jadi.....


2)Pengaruh-Secara tak lansung Pengaruh kita dalam dunia blog sudah  ada..paham2 la bila dah berpengaruh ni..dimana2 ada nama blog kita.sapa2 yang tak jadi pengikut kita pun akan kenal jugak sebab tgok dari blog kawan2 yang lain..bila pengaruh besar blog jadi meriah la dengan komen2 yang bernas.kadang2 komen yang tk bernas pun dapat jugak..tk kisah la janji dia pelawat dan tetamu blog kita..skrang ucap TQ pada pngikut2 kita semua ok..cakap dlm hati je dah la hahaha...

Bila dah berpegaruh pulak kita akan masuk kedalam bidang...

3)Politik-Ni bukan politik umno pas dap dan keadilan tu ok, itu politik lain....hehehe.
Aku mula2 dulu ingtkan kat dunia luar je kena berpolitik..tp dalam blog jugak kena berpolitik..politik mcm mana? politik dengan entry2 yang bagus kdg2 ada jugak entry yang mengarut dpt smbutan jugak hehe..kauorg jgn buat la mcm tu jgn la kutuk2 tudung sapa2 pulak.tk baik ok...hehehe mcm perli je..kihkih.(tk perli sapa2 pun).bukn la nak entry yg bagus2 smpai idea pecah kepala sgt pun ..mcm aku buat brita2 je..jgn buat org marah dah la..janji update blog..
bila dah berpengaruh ni pun korang boleh la nak buat contest yang menarik..sambutan insyAllah ok nnt tu..aku tk berani lagi la..aku semua di atas ni tk de lg nk contest apanye.demam nnt...hahaha

Bila dah de semua ni akhirnya anda akan jadi...

4)Popular-penting ke ?aku tak mau pun popular ni..saje2 ramai pengikut tk nak pun popular tu..ye ke??bleh caya ke??hehehe...benda ni bukan dimintak2..ada jugak yg mengharap xdpt..tapi sebenarnya benda ni automatik..bila dah ada 3 prkara kat atas tu kepopularan anda akan dtg sendiri..bila dah popular ni..maksudnya dah jd macam artis la..1 entry 50 komen..cuak aku ..hehe..dulu kauorg terpaksa jalan2 kesana kemari,anta komen sana anta komen sini dan bermah mesra dgn blog lain untuk dpt pengikut dan traffic..tapi bila dah popular ni tk payah dah.traffic tu dtg sendiri...kdg2 komen kat entry sndiri pun tuannya tk ada..ada bro mcm tu..aku ada jumpa satu blog otai..dia tk balas pun yg komen2 tu ..semua pengikut dan pengaruh dia je yg berceloteh kat bawah..ada-ada la jugak yg otai2 ni balas..kdg2 dah bawah2 baru la nampak  tuannya komen sikit..macam aku ni..satu komen aku balas terus..maklumlah tak tk ramai lg..hahahaha..lagi satu bila dah popular ni buat la entry tah hapa2 pun org akan dtg jugak, kdg2 entry pendek 2 baris je.. komen belambak..traffic jalan jugak..semua ni kerana dah popular..jd penting tk popular ni..penting beb....

Bila dah dapat semua ni jangan la  lupa pada yang mebantu anda jadi popular  ni ye.(ni nasihat utk yg bakal2 jd otai ok..bukn yg dah jd otai..otai aku tk berani nasihat..masak aku nanti..hahaha) Dah jadi blog yang otai sama seperti peminat mencipta bintang realiti..dari tak ada apa2..sampai jd popular..kena la beri lagu2 best..btul tk? kalau pelawak tu biar lawak yg best.jgn la mcm amir..hahaha..sebb pengikut yg membantu traffic anda ....jaga la entri2 tu..jgn la kutuk mengutuk org lain.. gaduh2 ke apa ke...hehehe macam kenal je hahahaha...(tengok aku yg bloger baru pun tau ada yg si anu ni gaduh ngan si anu ni..pelik kan..tu la popular namanya...hehehe)
cuba korang pk..ada ke blog yg tk berpengaruh atau blog yg baru lg nak naik cari pasal atau buat benda bukn2..tak ada kan..kalau ada  dah tentu kena pulau punya ..kena boikot lagi..tp pasal apa ada yg berani buat yg bukn2 walaupn kita tau la  tu blog dia.tp dia buat jugak...jawapanya kerana popular..adanya penyokong..ada pengikut..ada pengaruh.. jadi..dia tak kisah dah.
Aku cuma cerita je dari perjalanan aku,aku kan suka jalan2 cari kawan ni..sapa2 penah nampak aku mesti tau aku ni "jalan2 cari kawan..bukn cari makan dan musuh ok..hehehe

Mintak maaf  la cerita ni makin melalut dan kelaut..pada yg tk suka tk pelah aku tak marah.(jgn la kutuk2 aku ok) ni entry 1st aku ni kalau de yg tak  kena aku mintak maaf sgt2..
aku buat entry ni pun sbb ada yg cabar dan kata aku ni asyik cerita berita je..tk pandai taip cerita sndiri ke??..bukn tk pandai tp aku lebih suka bercerita pasal  berita tu..tu je..minat masing2 la kan..kih kih..
aku harap ada jugak faedah dari entri ni utk anda semua..kita buat la yg trbaik utk blog kita dan pengikut2 yg ikut blog anda..chow....

*Cuak aku..tk caya dpt taip yg melalut panjang mcm ni..ada yg sinis ada yg kritis..trpulang dri pemahaman anda..

4 Pengkritik Yang Cuak:

  1. aku setuju dengan bro..

    aku tak suka popular..nanti lupa diri..aku nak semua sama2 dikenali..sama2 naik sama2 turun..cam adik-beradik la..popular2 wat pe kan..bukannya modal boleh jadi PM..

    bila kita kerapkali komen kat blog orang,orang akan mula kenal kita..bahkan ada yang sudi blogwalking ke blog kita tanpa kita minta..n tngok2 ada tak entri terbaru..kalau ada mungkin ada komen ke kan..situlah pengaruh dicipta..memang betul kata bro..komen yang bernas selalunya blog dia akan dikunjungi walaupun entri cam lembu haahahh...

    politik tuh pada mulanya aku ingat tmpat kemestian wat blog..jadi bila aku mula serius dalam blog ni..banyak yang dok citer pengalaman seharian..ramai gak yang singgah kan..jangan wt blog politik kalau hati tak kering dan cekal..memangla trafik kaw2 melambung tapi ada kepuasan tak kat situ dok kutuk orang huhu..

    BalasPadam
  2. baru taw blOgger pn ada pOlitik...hehehe...kita kan org baru sebulan...

    BalasPadam
  3. btul bro syuxer..aku pun tk leh nak politik kepartian skang nini..ada yg bg amaran nnt kena isa..hehehe..hati aku tk kering lg ni..cakap sikit2 bleh la..hahahaha...lg pun kena selalu cari kwwn..yg pnting jgn sombong...aku sntiasa ingt pesan bro..

    Moon:mana2 ada politik..tu la pasal..aku pun org baru tkejut ngan politik blog ni..

    BalasPadam
  4. wah kne take note ni i pon newbie gak..x sngke blog ni mcam serius huhuhu (cuak)..ingat bloger just tuk orang bagi pendapat n berkongsi cerite..=_=`..kne bnyk blja lgi ni

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...