ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Isnin, 30 Mei 2011

Lipas melompat, lintah bernama T-rex ditemui


Lintak digelar T-Rex
Hari ni Sinar melaporkan  Seekor lipas yang boleh melompat, kulat yang bersinar di dalam gelap, bakteria pemakan karat dan lintah yang digelar T-rex adalah antara 10 spesies baru yang ditemui di seluruh dunia, tahun lalu.



Semua haiwan pelik itu ditemui di Brazil, Madagascar, Afrika Selatan, Peru, Filipina, Amerika Syarikat, Teluk Mexico dan Laut Atlantik Utara.
Lipas melompat

bakteria pemakan karat
Lintah yang dinamakan sempena dinosaur ganas pemakan daging itu ditemui dalam hidung seorang lelaki di Peru dan mempunyai rahang kuat serta gigi gergasi walaupun hanya berukuran kurang lima sentimeter.

Sementara itu, saintis di Kanada dan Sepanyol menemui bakteria yang memakan besi karat di kapal Titanic yang tenggelam pada 1992 di lautan Atlantik.

“Saintis percaya bakteria ini berguna untuk menghapuskan kapal lama dan pelantar minyak yang karam,” menurut Institusi Penyelidikan Spesies Antarabangsa di Universiti Arizona yang mengeluarkan senarai tahunan itu.

glow in the dark

Penyelidik juga menemui spesies lipas yang boleh melompat seperti belalang di Afrika Selatan dan didapati mempunyai sepasang kaki yang dicipta khas untuk melompat.[sinar]

*Cuak aku..sebelum ni pmpuan jumpa lipas,pempuan yang melompat..lepas ni lipas pun melompat ikut melompat....kih kih kih kih...

6 Pengkritik Yang Cuak:

  1. len macam je rupa lintah tu.. haHa

    BalasPadam
  2. mcm roti pun ader lintah tu...gebu semacam jer..

    BalasPadam
  3. apa dia yang gLow in the dark 2...laen macam je aku tengOk...cuak je...!

    BalasPadam
  4. semacam saja aku tgk lintah t-rex tu...silap gambar kut?.hihihi

    BalasPadam
  5. terlompat-lompatlah jawabnya . huuu ~

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...