ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Isnin, 30 Mei 2011

Eletrik naik 7%

Kerajaan persekutuan menaikkan tarif elektrik dengan purata 7.12 peratus bermula 1 Jun ini sebagai sebahagian daripada pengurangan subsidi.
Sementara gas asli pula dinaikkan RM3 setiap mmBtu setiap enam bulan sehingga mencecah harga pasaran pada 2016, apabila harganya diapung sepenuhnya.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin Fah Kui berkata, seramai 44.4 juta atau 75 peratus dariapada keseluruhan 5.94 juta isi rumah tidak akan terjejas dengan tarif baru ini.

Bagi yang menggunakan 301kW hingga 1000kW, tarif dinaikkan daripada 0.1 peratus hingga 10 peratus, atau RM0.07 kepada RM30.30.

Pelepasan bil elektrik untuk pengguna yang menggunakan kurang daripada RM20 sebulan akan tamat pada Disember 2011.

Sementara itu, Bernama melaporkan, dalam pengumuman bersama Peter dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, mereka berkata kenaikan itu disebabkan oleh peningkatan harga gas asli untuk sektor tenaga.[malaysiakini]

*Cuak aku..akhirnya dinaikkan jugak takrif elektrik..sebagai mengenang jasa kerajaan yang baik terhadap kroni IPP..kita rakyat akan menghadiahkan sesuatu yang berharga bila PRU13 nnt..satu malaysia undi pakatan..kah kah kah...

8 Pengkritik Yang Cuak:

  1. semua nk naik..ape lg pasni..tunggu je la..

    BalasPadam
  2. harrazdani - yessssssssssssss!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  3. jiejah:gaji nak naik tunggu harga gaji dunia naik ok..kih kih

    mar:lepas ni minyak ron95 naik..tp tunggu krajaan menang pru13..skang tk brani lg..kih kih kih

    harazdani:aku mnjerit td..yahoooooo.....

    BalasPadam
  4. ala biasala kan..kita tengok lagi pe drama dorang pasni yang penting perkataan

    selaras
    apung
    rasionalisasi
    lebih murah dari negara jiran
    subsidi
    harga pasaran dunia

    jadi apa lagi ek..??

    BalasPadam
  5. semua perkataan mnyusahkan rakyat..

    BalasPadam
  6. huh ! dah tengok kat berita tadi . hohoo . dah tak ada elektrik free . huhuu ..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...