ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Sabtu, 2 Mac 2013

Hotel tertinggi di dunia dibuka

JW Marriott Marquis Dubai dibuka secara rasmi kelmarin dan diiktiraf sebagai hotel tertinggi di dunia.Berdasarkan rekod rasmi Guinness Book of World Records, hotel 72 tingkat itu kini menjadi ikon terbaru bangunan pencakar langit di Dubai yang terdiri daripada dua menara 355 meter tinggi.

Kini hanya satu menara dibuka. Menara kedua akan dibuka tahun depan.Hotel berkenaan adalah jenama Marquis pertama JW MARRIOTTS - "dikhaskan hanya untuk sifat-sifat yang paling ikonik dalam portfolio antarabangsa Marriott," menurut jurucakap syarikat itu.

Hotel itu turut menambah sembilan restoran, lima bar dan lounge di tempat makan dengan pemilihan pemandangan  malam di bandar.

Walaupun tidak setinggi bangunan tertinggi di dunia, Burj Khalifa yang setinggi 828 meter dan mempunyai 160 tingkat, JW Marriott Marquis Dubai adalah bangunan tertinggi sepenuhnya didedikasikan untuk sebuah hotel.

Namun, ia bukan hotel tertinggi di dunia.Ketika ini, Hotel Ritz-Carlton di Hong Kong menduduki tangga teratas sebagai hotel tertinggi di dunia yang mempunyai ketinggian 488 meter tinggi Pusat Perdagangan Antarabangsa.

JW Marriott Marquis Dubai menyasarkan untuk meneroka pasaran MICE, satu segmen yang di Amerika Syarikat adalah bernilai kira-kira AS$106 bilion (RM495 bilion).

Menurut Pengurus Umum Harta, Rupprecht Queitsch, hotel ini akan dapat mengisi jurang yang besar yang dikenal pasti di pasaran sekarang.

Dengan adanya hotel ini, keperluan seperti perjumpaan, mesyuarat dan konvensyen sehingga seribu orang boleh diadakan.

“Malah jumlah itu juga boleh tidur dan makan di bawah satu bumbung."Sehingga kini, Dubai telah tidak mempunyai satu lokasi tunggal yang mampu menampung saiz ini,” katanya.

Lebih menarik katanya, di tingkat 71 dan 72 menempatkan sebuah Lounge Bilik Kebal yang menawarkan pemandangan panoramik bandar.[sinar]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...