ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 10 April 2011

Pesawat paling selamat -Sukan paromotor

SELAMAT... melakukan pendaratan dengan sempurna.
ENJIN dihidupkan, bilah kipas mula menari, kanopi dikembangkan, pilot berlari dan perlahan-lahan melayang terus terbang bebas di udara.
Terasa asyik melihat satu demi satu penerbang sukan udara paramotor meluncur ke udara dan menghiasi ruang angkasa Putrajaya.



Walaupun ruang udara sekitar kompleks kerajaan ketika itu 'sesak' dengan belon udara panas, kelibat mereka berjaya menarik perhatian orang ramai.
Penerbangan mereka bukan sekadar suka-suka atau hanya memeriahkan Fiesta Belon Udara Panas Antarabangsa Putrajaya, baru-baru ini, sebaliknya ia cubaan mencatat nama dalam Buku Rekod Malaysia (MBOR).

Keadaan cuaca yang baik di samping perancangan rapi menjadi faktor utama seramai 30 penerbang atau pilot berjaya mengukir nama dalam MBOR sebagai penerbangan paramotor paling ramai dalam satu masa.

Dibarisi pilot berusia 16 hingga 60 tahun, cabaran itu dianjurkan oleh Persatuan Paramotor Malaysia (MPA) dengan kerjasama Persekutuan Sukan Udara Malaysia.

Presiden MPA, Rohaizi Md Husin berkata, cubaan mencatat rekod itu dilakukan untuk membuktikan sukan paromotor sebenarnya berkembang di Malaysia.

*.janji semua juruterbang pesawat selamat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...