ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Khamis, 21 April 2011

Madah ‘1Melayu, 1Bumi’

"Jika masyarakat Cina menolak MCA untuk mewakili mereka, maka MCA tidak ada pilihan tetapi menyemak semula kedudukannya dalam arus politik nasional," (Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang memberi amaran bahawa masyarakat Cina akan kehilangan perwakilannya dalam kerajaan sekiranya parti itu kalah teruk dalam pilihan raya umum akan datang.)



“Orang Cina memonopoli ekonomi sekian lama ... sekarang mereka mahu penguasaan politik.
“Orang Melayu mesti bersatu, kita mesti pertahan hak politik,”( setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali)

“saya mengucapkan tahniah kepada DAP yang membawa masuk politik rasis ke Sarawak.”(sindiran Dr Mahathir)

“sebaliknya apa yang orang Melayu buat? Tiada apa-apa. Mereka ialah satu bangsa yang cukup selesa, komplesen, alpa dan tidak peduli. Malah pemikiran mereka cukup bercelaru.”(Penolong Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Zaini Hassan)

Utusan mesti faham surat khabar bahasa Malaysia bukan dibaca oleh orang Melayu sahaja. Ia dibaca oleh semua orang, semua kaum kerana bahasa Malaysia bukan milik orang Melayu maksudnya milik rakyat Malaysia,”(Setiausaha Agung Kesatuan Wartawan Nasional (NUJ), V Anbalagan)

“Pakatan Rakyat, lebih-lebih lagi DAP harus dipersalahkan dan dipertanggungjawabkan oleh kaum Cina jika kaum pribumi Sarawak menidakkan semua tuntutan kaum Cina,”(Abang Abdul Nasser bin Abang Hadari.)

“Ini tipikal sebagai PERKASA yang sentiasa menghasut mewujudkan suasana tegang di antara kaum. PERKASA cuba mengapi-apikan sentimen ini demi membantu Umno,”( Tian Chua.)

“Utusan tidak boleh membuat generalisasi sebagai keseluruhan keadaan. Ia tiada kaitan dengan (sentimen) kaum... ia berkaitan dengan keperluan bandar dan keperluan luar bandar,”(Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai)

"Saya harap ia tidak berlaku....Jika kita laksanakan juga, akan terdapat sistem dua parti dalam politik...jika satu dikuasai oleh Melayu dan satu lagi oleh Cina, ia akan membawa mala petaka kepada negara,"( Dr Mahathir)
*jangan baca utusan abis cerita (cuak aku)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...