ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Selasa, 15 November 2011

Tukar abu mayat jadi manik

Rakyat Korea Selatan mencuba kaedah baharu untuk memperingati orang kaum keluarga dan sanak saudara yang sudah tiada.Sekitar 500 orang telah menukar abu mayat orang tersayang mereka menjadi manik melalui perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat Bonhyang di sini, selatan bandar raya Seoul.


Seorang lelaki berusia 69 tahun, Kim II-nam menggali kubur bapanya dan menyerahkan mayat bapanya untuk dibakar.Dia membayar AS$870 (RM2,728) untuk abu mayat bapanya diproses menjadi manik-manik kristal menyerupai batu permata.

"Setiap kali saya melihat manik-manik ini, saya menganggap ia adalah bapa saya dan saya akan mengingati hari-hari bahagia bersamanya," kata II-nam.Pengasas Bonhyang, Bae Jae-yul berkata, manik-manik itu membolehkan orang ramai berada dekat dengan saudara-mara mereka yang telah mati.

"Manik-manik kami bersih dan tidak berbau," katanya.Menurut Jae-yul, syarikatnya menggunakan suhu yang amat tinggi untuk meleburkan abu mayat sehingga abu berkenaan bertukar menjadi kristal berbentuk manik. Proses itu memakan masa selama 90 minit.[sumber

*Cuak aku..bleh plak mayat tu dijadikan manik..

19 Pengkritik Yang Cuak:

  1. perghh..mcm mcm..bikin cuak.huhu

    BalasPadam
  2. xdop keje buat la diorang ni..

    BalasPadam
  3. salam,
    jangan2 manik dibuat gelang tangan dan dieksport seluruh dunia..

    BalasPadam
  4. adeh terlalu canggij pulak dah..macam2..

    BalasPadam
  5. manik2 tu leh buat rantai atau gelang..lepas tu gilir2 pakai..

    mcm2 ada kan..bila teknologi semakin canggih

    BalasPadam
  6. bila manusia dah terlalu pandai, buat keja pelik pelik pulak. huhu.

    BalasPadam
  7. huuhh..macam2 la dorang ni...tak seram ke pakai benda yang dibuat dari abu mayat tu...huuuhh~

    BalasPadam
  8. macam2 depa ni..dari tukarkan jadi manik baik dia tukarkan mayat bapak dia jadi ferrari ke..rasa2 boleh tak??

    BalasPadam
  9. Mcm mna la diorg boleh terfikir nk proses mayat jd manik ni.. Terlebih kreatif la pulak..

    BalasPadam
  10. seram dijadikan manik2..kan dibangkitkan nanti,susah dia nak bergabung hehe

    BalasPadam
  11. jangan dijadikan manik tu biji tasbih...haru nanti...

    BalasPadam
  12. Cantik...pastu lekat plak kat baju..hahahaha..malam2 hantu datang..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  13. kang jangan ada yang nak bunuh n nak try bakar untuk dapatkan manik lak..huhuhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...