ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Sabtu, 12 November 2011

Abai ibu bapa boleh dihukum penjara

Orang dewasa di Taiwan yang gagal menjaga ibu bapa mereka yang sudah tua boleh dipenjarakan di bawah undang-undang baru ekoran kes warga emas terbiar semakin meningkat, kata pengamal undang-undang, semalam.

Di bawah kata baru itu, mereka yang mengabaikan ibu bapa yang sudah tua boleh dipenjarakan setahun atau didenda maksimum AS$6,600 (RM21,120), kata pejabat Ahli Parlimen Lai Shyh-bao yang mengusulkan akta itu.

Mereka juga perlu membayar perbelanjaan hidup ibu bapa dengan potongan wajib daripada gaji bulanan atau membuat bayaran sekali gus atau menyimpan wang itu dalam tabung amanah.

Dianggarkan kira-kira 2,000 warga tua berusia 65 dan ke atas diabaikan oleh anak mereka setiap tahun dan bilangan kes itu meningkat 30 peratus setahun sejak beberapa tahun kebelakangan ini.


“Ini keadaan yang membimbangkan dan tidak boleh dibiarkan saja kerana ia akan menyebabkan lebih banyak masalah sosial kerana ramai rakyat Taiwan semakin menuju ke usia sedemikian,” kata kenyataan pejabat itu.[sumber]

* Cuak aku..Ok jugak buat kat malaysia ni..korang setuju? kih kih kih

14 Pengkritik Yang Cuak:

  1. kat dunia penjara kat akhirat kena bako~

    BalasPadam
  2. kt mesia tkt undang2 ada tp x terlaksana

    BalasPadam
  3. aku mmg nak cadang buat je.heheh

    BalasPadam
  4. bagus jugak..kesian mak pak dioang..;(

    BalasPadam
  5. buat kat malaysia pun bagus ni..

    BalasPadam
  6. kena buat undang2 mcm tu kat sini juga...

    BalasPadam
  7. yang nehla patut Malaysia kena wat barula umah orang2 tua tak wujud hehe..sian mak bapak yang bernasib malang kan..

    BalasPadam
  8. kan best kat malaysia pun dorang buat camni jugak..

    BalasPadam
  9. Setuju~saya.rasa memang patut buat,kesian la kat ibubapa yg telah diabai begitu shja kan. >,<pade hal mereka lah yg susah payah besarkan anak2 mereka samapai la da besar .bila da dewasa anak2 xpeduli.mmng sedih lah kan,sebab xdihargai ...:(

    BalasPadam
  10. Mom, Ma, Mother, whatever the name. I want say Mother is the only and best one in anyone life. She is the only one who can even give up her life for her children. Thanks

    BalasPadam
  11. chop
    teringat nyai sy le..
    sobsob
    muka nk iras2

    BalasPadam
  12. sokong sangat2.biar Malaysia pun buat macam ni

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...