ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Selasa, 8 November 2011

Kaki ‘gajah’ dipotong tumbuh semula

Seorang wanita yang dipotong satu daripada kakinya kerana membesar sehingga mencapai berat lebih 31.5 kilogram kini cemas apabila organ itu kembali tumbuh dengan pantas.Mandy Sellars dari Accrington, Lancashire, menghidap penyakit yang jarang berlaku menyebabkan kedua-dua kakinya membesar melampau, manakala tubuhnya kekal seperti biasa.
Pemeriksaan doktor sebelum itu mendapati, kaki kiri Mandy, 36, dijangkiti kuman dan boleh mengancam nyawanya jika tidak dibuang.Bagaimanapun, 22 bulan selepas menjalani pembedahan itu, baki kaki kirinya mula tumbuh dan membengkak.

Kata Mandy, dia memang berharap pembedahan membuang sebahagian daripada kaki kiri itu akan membolehkan keadaannya stabil.“Tetapi hati saya berkata, ia akan kembali semula,” katanya.

Mandy berkata, dia mula menghadapi masalah sama “hampir serta-merta” dan ia menyukarkannya memakai kaki palsu.Tidak lama kemudian, kata Mandy, kakinya menjadi terlalu besar dan berat sehingga ia hampir-hampir menyebabkan kaki palsunya pecah.

Kini kaki Mandy terus membesar dengan berat hampir 32 kilogram dan ukur lilit satu meter.Bekas sukarelawan pertubuhan kebajikan haiwan itu berharap masalah itu dapat diatasi segera.Sementara menunggu keadaannya pulih, Mandy berjuang untuk sentiasa berfikiran positif dan meneruskan hidupnya seperti biasa.

Penyakit dialami Mandy agak sama dengan sindrom Proteus yang menjangkiti Man Joseph Merrick sehingga dia digelar Lelaki Gajah.Kuman Proteus boleh menyebabkan anggota badan manusia membesar.Dianggarkan hanya ada kira-kira 120 orang di seluruh dunia mengalami masalah dihadapi Mandy.[sumber]

*Cuak aku..Mintak di jauhkan penyakit macam ni..

2 Pengkritik Yang Cuak:

  1. sian dia tp knape ek kuman tu dok hinggap kt kaki je x bahagian tubuh yg lain?

    BalasPadam
  2. mintak dijauhi penyakit teruk.amin
    kesian kan..mesti nak pakai seluar pun susah.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...