ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Rabu, 21 Mac 2012

Serangga Tomcat serang Surabaya

Serangan serangga Tomcat atau kumbang Paederus sejak beberapa hari lalu kini semakin menggemparkan penduduk beberapa kawasan di Surabaya, Jawa Timur apabila jumlah mangsa semakin meningkat.

Sehingga hari ini sejumlah 48 orang dilaporkan tercedera akibat bersentuhan dengan serangga itu dan terkena racunnya.

Mangsa yang bersentuhan dengan serangga itu biasanya mengalami masalah kulit timbul bintik-bintik, gatal berair dan meninggalkan bekas hitam pada kulit.

Ketua Pengarah Pengendalian Penyakit dan Kesihatan Alam Sekitar Kementerian Kesihatan Indonesia Tjandra Yoga Aditama dalam kenyataan media pada Selasa, berkata sebahagian daripada pesakit yang diberikan rawatan sudah sembuh sementara yang lain keadaan kulit mereka tidak begitu serius.

Jabatan Kesihatan Jawa Timur telah memberi penerangan kepada masyarakat supaya berwaspada dan menghindarkan diri daripada bersentuhan dengan serangga Paederus itu selain meminta mereka melakukan usaha pencegahan.

Tjandra Yoga menasihatkan masyarakat yang terjumpa serangga itu supaya jangan memicitnya agar racunnya tidak terkena pada kulit mereka.Bunuh tomcat dengan menyembur racun serangga dan buang tanpa menyentuhnya.

Jika sentuhan pada kulit tidak dapat dielakkan, mereka hendaklah segera mencuci dengan air yang mengalir dan sabun bahagian kulit yang bersentuhan dengan serangga itu.

Penduduk juga dinasihatkan membersihkan kawasan persekitaran rumah dan memeriksa dinding serta siling rumah dekat lampu sebelum tidur.[sumber]

*Cuak aku..ingatkan tong cat tadi..kih kih kih

6 Pengkritik Yang Cuak:

  1. meremang bulu rOma tengOk pic serangga ni... sebenO nya aku n i mmg takOt dgn kebanyakkan serangga ...

    BalasPadam
  2. tgk rupa dia pon dah seram..heee. bahya nii

    BalasPadam
  3. eeeeeeeeeeeee cuaknya...kalo ada kt sini, terukla huhu

    BalasPadam
  4. ee xpena npak p xsangka kjamnya serangga ne..da warna pn terang2 gtu kn..agaknya amaran do not touch tu haha

    BalasPadam
  5. Tak pernah dengar pulak nama binatang
    nie...kalau game tomcat kat dalam h/p tu taw le..hihi..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...