ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Khamis, 4 Ogos 2011

Pengalaman bermain mercun

Belum saparuh puasa lagi dah meletup2 sana sini..dah bermula perang mercun..Tapi bila aku dengar bunyi mercun ni teringat balik kenangan main mercun kat kampung dulu..biasa la dekat2 nak raya lagi hebat nak perang ngan membe2 jiran sebelah menyebelah..pantang lepas buka pose je tak de tunggu dah terus kluar kan koleksi mercun yang ada..nak lawan sapa yang kuat.. disini aku tunjukan beberapa mercun yang penah ada dalam sejarah aku main mercun..


mercun masa kanak2 lg..bunga api..tk pun mercun pop tu..


ni ada la 8-10 kali klua bunga apinya..siap kena pegang kan..

ni kampung aku pangil mercun papan ni..

ni mercun lada.kecik sikit dari mercun papan..kdg2 bakar sepapan terus..

mercun roket...siap kuar bunyi lagi tu..

ni masa kecik2 dulu tk de mercun ni..era zaman 2ribu baru ada..
Ini antara2 mercun yang aku sempat cari la..banyak lagi jenis mercun dan bunga api dulu..tapi tk larat nak godek2 google tu..cukup la untuk yang ni..Tapi paling tak bleh ingat bila main benda alah ni..

meriam buluh.
siyes cakap la kan..memang ada membe aku merana dulu pasal meriam buluh..walaupun ikat buluh tu dengan dawai belum tentu selamat lg.aku pun dulu nak bakar panjang gila puntung api tu..cuak aku beb..tapi ini lah yang paling kuat..bunyinya lain pada mercun..kadang sampai 2-3 kampung bleh dengar..kdg2 dengar mercun kuat mana pun orang tk gempak..tapi klau meriam buluh jangan main beb..banga je rasanya bila g sekolah esk tu orang ckp2 pasal meriam bluh kitaorg pling kuat malam td...kih kih kih..

*Cuak aku..aku paling takut bila nak bakar mercun tu sumbunya dah pendek..aku sangup letak lam surat khabar pas tu bakar..kih kih kih.. korangnye lak macam mana pengalaman main mercun ni..ada sama tak macam aku ni..kih kih kih..

Amaran:Mercun membahayakan keselamatan diri dan jari anda..pada kanak2 perlukan didikan dari orang dewasa ok..

30 Pengkritik Yang Cuak:

  1. hehe..baru boleh derr.. 4 5 kali cuba nak komen..sorila lari tajuk mengomen

    BalasPadam
  2. sekarang x pkai meriam buluh dh, pkai meriam besi..hehe..

    BalasPadam
  3. men mercun telur..

    g stu da mercun cam rupa ayam..kuar telur lagi..hukhuk..

    knangan sungguh!!

    BalasPadam
  4. mercun papan..hahaha... wajib lau CNY.....

    BalasPadam
  5. saya maen bunga api ja. *budak baek*

    BalasPadam
  6. balik kampung mesti main, kat rumah baik sikit :p

    BalasPadam
  7. HAHA! walaupun tak kasik main, nak main gakk! nnt tak leh cite kat blog bile dah besar..lalala~ wakaka

    BalasPadam
  8. bro, kalo bab mercun kabaid ni... mcm2 jenis aku dah pernah main... tak cuak pun... adoi... kan tetiba aku dah rindu main mercun ni...

    BalasPadam
  9. mercun bola dengan ketupat syokkk

    BalasPadam
  10. akak paling benci ngan bunyi mercun...tengok mercun pun dah gerun...bunga api bolehlah, kan orang perempuan, sopan g tu

    BalasPadam
  11. dah tau men mercun bahaya asal arul g men gak hahaha

    BalasPadam
  12. ee.jangan la men mercun.bahaya taw.

    pdahal dulu yana men jua.hehe :p

    BalasPadam
  13. aku paling suka main yang bawah skali tu...zaman sekarang dah tader dah mercun ni,

    BalasPadam
  14. anak2 kak izan main mercun pop ngan bunga api tu aje... tu pun dah hepi gile...

    BalasPadam
  15. dulu pon fae main jugak..tapi sekarang dah ade kesedaran...

    kdg2 main jugak..muahaha;P

    samela, kat ruma pon 2 3 hari before puasa dah ade org main mercun..grr!

    BalasPadam
  16. hahaha shera pernah maen mercun pop, bunga api besi or kertas tu.. mercun roket pernah maen gak.. eheee.. tu jek yg pernah main.. skrg nk cri benda2 ni sush gler.. >.<"

    BalasPadam
  17. main mercun pop tu je..haha

    BalasPadam
  18. haha.. plg kuat pun penah cucuh mercun bola je.. meriam buluh tak penah plak.. takut aihh kang tak pasal2 kurang pat ribu.. kah3 >.<

    BalasPadam
  19. penah main yg biasa2 ja..hahaha..tp time kecik dulu2..
    skrg ni x suka la..tp klu fireworks sy suka..haha

    BalasPadam
  20. haha aku suka main mercun! tgh tgu stok sampai..yehaaaa...

    BalasPadam
  21. adeh....meriam tanah tu aku tak pernah main lagi le..meriam betul pernah de....hehe

    BalasPadam
  22. semua dah pernah main kecuali meriam buluh tu. hehee

    BalasPadam
  23. mercun pop tu je pandai main pon..:D
    xpayah la nak main mercun sangat kan, kang hilang jari tak leh raya..huhu

    BalasPadam
  24. main mercun kat kampung la best...takde sape nak kacau..haha~

    BalasPadam
  25. mercun roket tuh wajib ade umah aku.hahak..

    BalasPadam
  26. aku main bunga api je..sebab aku takut hilang jari..hihi..=)

    BalasPadam
  27. takat main bunga api je . tapi tu dulu .. sekarang tak dah :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...