ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 14 Ogos 2011

Pelekat kulit elektronik

Memantau keadaan pesakit tidak lama lagi akan menjadi lebih mudah dengan ciptaan pelekat yang menyerupai seperti tatu sementara. Pada masa ini, doktor perlu memasang pelbagai peralatan pada tubuh pesakit yang mungkin menyebabkan ketidakselesaan mereka.




Salah seorang penyelidik di Universiti Illinois, John A Rogers berkata, mereka cuba mencipta kulit elektronik yang mudah ditampal pada permukaan tubuh manusia.Ia turut dilengkapi antena yang akan digunakan untuk memindahkan data pesakit.

Kulit elektronik itu tidak hanya terhad untuk memantau keadaan pesakit tetapi ia juga boleh berfungsi mengawal aktiviti otak dan pergerakan otot serta menyembuhkan luka. Mereka turut bercadang mencipta kulit elektronik lebih fleksibel bagi kegunaan jangka masa panjang. [sumber]


* Boleh la tampal kat kepala aku ni..sebab aku tak leh kawal aktiviti otak aku skang ni..aku dah cuba kawal tetap tak boleh..borhan punya pasal la ni..nak tau sapa borhan.. ada kat sini..malam ni aku cerita lagi..
Nak g bazar dulu....ilangkn pening tgok juadah berbuka lagi best..

16 Pengkritik Yang Cuak:

  1. baguih jugak teknologi ni..takde lah menyusah mana nak masukkan alat ntah kemende dalam badan untuk check satu2 kan..tp takut ada kesan buruk lak dah tknologi nie an..

    BalasPadam
  2. nak tmpal dekat tgn jugak lah :D

    BalasPadam
  3. lekat2 ja...awalnya gi bazaar..^^

    BalasPadam
  4. amboi.. g bazar boleh kawal otak ea arul.. >.<"

    BalasPadam
  5. setiap benda ada baik dan buruk.

    tapi yang ni cam best jek, hehe :P

    tak setel lagi ke kes borhan tu?

    BalasPadam
  6. kim salam kat borhan kihkihkih

    BalasPadam
  7. wah hebat bila nak jual kat watsen sini hahahahaha

    BalasPadam
  8. ish , tak bagi kesan ke . tak sakit ke ? macam robot pulak kena kawal2 .. huhu

    BalasPadam
  9. menarik :) siap bleh kawanl aktiviti otak gi :))..

    BalasPadam
  10. setinggi2 hebat teknologi,mesti ada risikonya..huhu..

    mengawal aktiviti otak??iskkk tak nak aku..biar jiwa aku sendiri yang kawal otak aku heheh...

    BalasPadam
  11. wah..hi tech sungguh..harap2 dapatlah membantu pesakit..=)

    BalasPadam
  12. pehhh..mesti mahal kulit ni..takde lagi ni kat malaysia kan..

    BalasPadam
  13. Nak tampal kat muke la mane tau bley jd megan fox esok pg pas bgun.. Ahaksss~

    BalasPadam
  14. boleh pakai sembahyang tak kulit elektronik ni bro?...satgi ambik air sembahyang rosak pulak...hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...