ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 8 April 2012

Bayi pintar, berkomunikasi seawal 6 bulan

Seperti ibu bapa lain, melatih anak kecil menggunakan bekas najis memerlukan kesabaran yang tinggi.Tetapi, ia tidak menjadi masalah besar kepada pasangan dari Cheshunt, Finn dan Raluca Oniciuic kerana bayi perempuan mereka telah pandai berkomunikasi untuk memberitahu jika mahu membuang air seawal umur enam bulan.

Menurut ibunya yang berumur 26 tahun, si cerdik, Izabella menggunakan pelbagai bunyi isyarat untuk menyatakan apa yang dia perlukan pada masa itu.

“Sebagai contoh, Izabella akan berkata ‘eh eh’ apabila dia lapar dan ‘boo boo’ jika mahu membuang air. 

Dia juga tidak suka memakai lampin pakai buang dan jarang menangis seperti bayi lain serta tidur lena sepanjang malam,” menurutnya.

Raluca mendedahkan dia berkomunikasi dengan anaknya sama seperti bercakap dengan orang dewasa kerana bayi istimewa tersebut turut memberikan tindak balas seakan memahami apa yang dituturkan ibunya.

Pakar menyatakan ia adalah sangat luar biasa bagi bayi sebaya Izabella untuk berkelakuan sepertinya kerana kebanyakan budak normal hanya akan mula belajar menggunakan tandas apabila mereka berumur sekurang-kurangnya 18 bulan dan ke atas.[sumber]

*Cuak aku..

2 Pengkritik Yang Cuak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...