ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Jumaat, 8 Julai 2011

Hayati sajak "Melayu" karya Usman Awang sempena BERSIH 2.0

MELAYU

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.


Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka "

NUKILAN
Usman Awang
sumber

19 Pengkritik Yang Cuak:

  1. usman awang dan a.samad said sendiri sokong bersih..sasterawan negara tuh..

    sungguh terkesan sajak usman awang tuh..memang bangsa melayu semakin jauh ketinggalan walhal disejarahkan antara bangsa yang terhebat..huhu

    BalasPadam
  2. harap kalau jadi pon bersih nie..x de la rusuhan terok2 ..huhu..cuakkk..hehe

    BalasPadam
  3. cuak aku bro dengan ayat Berdamai cara Melayu indah sekali...dalam makna tu...

    BalasPadam
  4. kalo sume yg terlibat dgn bersih tu peminat sastera pasti phm maksud2 ni kn

    BalasPadam
  5. aku dah merah kan..kih kih kih... hrp semua berjalan lancar esk...

    BalasPadam
  6. aku paling suka part telaga tu....kita pegang tali org lain dah pegang timba....

    BalasPadam
  7. Sajak Usman Awang tak berat sgt cam A.Samad Said.. Papepon mreke terbaekk!!!!! Bersih2 alaik!

    BalasPadam
  8. kenapa usman awang? kenapa? aku suka kau... tapi kenapa bersih? kenapa????

    BalasPadam
  9. Arul, bersih ke, kotor ke, usman awang ke, samad said ke.. Yang aku tau, buruk mana pun bangsaku, tapi aku masih bangga dengan sikap bersatu padu. Apabila melibatkan isu2 kepentingn Melayu, lana dapat lihat kesungguhan bangsa Melayu dalam mempertahankannya..

    Terima kasih letakkan karya usman awang ni..love it so much! ^_^

    BalasPadam
  10. serius bro.. aku tertarik sgt dengan karya usman awang ni.. melayu itu luas dan tinggi budi bahasanya.. sabar selagi boleh sabar nilai2 ajaran islam tersemat di sanubari.. akan mengamuk bila agama dan bangsa menjadi pertaruhan.. bersih tetap bersih.. ngeee :P cuak mesti ada.. ahaha

    BalasPadam
  11. MELAYU ABAD INI??.BERGADOH SESAMA SENDIRI..

    BalasPadam
  12. syariff: silap tekan loceng tu bro.. tk de nak bergaduh pun... org yg perkosa melayu yg nk gaduh..

    BalasPadam
  13. Teruskan rakan2 ku... aku menokong dari belakang (he he he biasa le Melayu)

    BalasPadam
  14. 'marahnya dengan diam'
    diam-diam ubi berisi.,uhuhu
    ^_^

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...