ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Sabtu, 19 Januari 2013

Pencari gali amatur temui ketul emas 5.5kg

Seorang pencari gali amatur Australia terkejut apabila menemui satu ketul emas seberat 5.5 kilogram di Ballarat, bandar yang dikenali sebagai "Perkampungan Emas".

Lelaki yang tidak mahu dikenali itu berkata, dengan hanya menggunakan pengesan logam tangan dia menemui ketul emas tertanam 60 sentimeter dalam tanah berhampiran bandar Ballarat, yang terletak di negeri selatan Victoria.

Nilai ketul emas itu dianggarkan AS$300,000 (hampir RM1 juta).

Pakar emas tempatan mengatakan emas mula digali di kawasan itu sejak beberapa dekat lalu tetapi tiada sebarang penemuan lagi sebelum ini.

“Saya sendiri pernah mencari dan berniaga emas selama dua dekad tetapi kali terakhir saya menemui bongkah emas hanya seberat 2.8 kilogram,” kata pemilik kedai emas di Ballarat, Cordell Kent.

Sebuah video mengenai penemuan bongkah emas itu telah dimuat naik di YouTube oleh seorang pengguna.

“Nilai emas kini diniagakan di Australia kira-kira A$1,600 (RM5,070) bagi setiap auns bermakna penemuan bongkah emas bernilai kira-kira A$283,200 (RM897,700),” kata Kent.

Dia menambah, jika pencari gali menggunakan pengesan logam bermakna mereka mampu mengesan kedudukan emas jauh di dalam tanah berbanding teknik cari gali yang digunakan sebelum ini.[sinar]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...