ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Jumaat, 30 September 2011

Kereta mampu baca fikiran manusia

Gergasi automobil Jepun, Nissan dan sebuah universiti di Switzerland sedang membangunkan kereta yang mampu mengimbas fikiran manusia dan membuatkan kenderaan tersebut bersedia untuk langkah seterusnya.Ideanya adalah untuk menggabungkan kepintaran kenderaan dan pemandu bagi menghasilkan persekitaran pemanduan yang selamat.


Projek itu menggunakan penilaian aktiviti otak, corak pergerakan mata dan pengimbas di sekeliling kenderaan menggunakan alat pengesan untuk meramalkan tindakan pemandu.Kenderaan itu kemudian akan bersedia membelok dengan memperlahankan pergerakan jika perlu, atau berada sedikit ke kiri atau kanan. Jurucakap EPFL berkata, penyelidikan itu mengambil masa selama empat tahun dan mereka berharap prototaip akan siap apabila tiba penghujung tempoh itu.[sumber]

*Cuak aku..ada tak alat yang membolehkan manusia membaca fikiran manusia.kalau ada baru lah manusia tak berani nak menipu..kih kih kih

21 Pengkritik Yang Cuak:

  1. knight rider...teringat zaman2 kecik dulu....hero dia mmg stylo.

    BalasPadam
  2. Salam;
    bgus juga kereta ni,kalau pemandu kat malaysia guna gerenti kadar kemalangan makin bertambah.

    BalasPadam
  3. perghhh.. hrga pun mesti cantik jugak la kan.. sape la nak pakai.. org kaya je la..

    BalasPadam
  4. makin canggih makin tak mampu den nak memilikinya..hehe

    BalasPadam
  5. eh bahaya jugak ni..kalau otak manusia tu tgh fikir pelik2 nnt kereta tu pun buat pelik2..hahahahaha

    BalasPadam
  6. agak2 berapa harganya eh.sebuah myvi ada x/.hehehe

    BalasPadam
  7. kereta canggih,harga pun cntik :)

    BalasPadam
  8. eh nk kena beli ni (dlm mimpi) hahaha

    BalasPadam
  9. haha kalu org tu fikiran dia nak bunuh diri? haha

    BalasPadam
  10. wah.. ni dah awesome sgt.. mesti harga pun awesome.. >.<"

    BalasPadam
  11. compom mahal giler ni..hehe canggih dan kreatip betol penciptanya..huhu

    BalasPadam
  12. makk aihh...canggih.. tp skali pk bukan2 x ke nahas..-__-"

    BalasPadam
  13. wah kreatif betul dorg ni..ada je benda yg dorg nak buat..

    BalasPadam
  14. mesti mahal harga kereta ni kalau ada jual kat pasaran...:D

    BalasPadam
  15. Ok jugak kalau leh baca pemikiran tp ada gak yg tak best nya :)

    BalasPadam
  16. manusia baca fikiran robot ada le bro..haha

    BalasPadam
  17. okek gak if leh bace fikiran manusia nie..tp tkt gak if gnie..weee

    BalasPadam
  18. walaupun bleh baca fikiran manusia tp berapa ramai yg mampu beli??

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...