ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 25 September 2011

Dari Tukang sapu jadi Presiden

Seorang bekas tukang sapu di stesen kereta api Victoria, London dipilih sebagai Presiden Zambia yang baharu.Berikrar mahu "menyapu Zambia menjadi lebih bersih", Michael Sata yang menerajui parti Barisan Patriotik, mengangkat sumpah sebagai Presiden Zambia Khamis lalu setelah partinya memperoleh kemenangan tipis dalam pilihan raya baru-baru ini.


Berusia 74 tahun dan mempunyai lapan orang anak, Sata giat menentang pengaruh China yang semakin meluas di negara berkenaan.Zambia yang dikelilingi lapan negara iaitu Republik Demokratik Congo, Tanzania, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibia dan Angola adalah pengeluar tembaga terbesar di dunia selain kaya dengan galian lain.[Sumber]

*Cuak aku..Tahukah korang di malaysia ada seorang menteri besar tak dapat jadi menteri lagi hanya kerana penyapu..siapa kah dia? tengok gmbar bawah ni..kenal?kih kih kih

18 Pengkritik Yang Cuak:

  1. ape nak jadi kat negara tu...pilih la ada pendidikan sikit...

    BalasPadam
  2. dunia ni ibarat roda. kalau sudi, silalah join yer:

    http://sun3tpini.blogspot.com/2011/09/1st-segmen-santri-komputer-kesayanganku.html

    BalasPadam
  3. cerita bg pnyapu tu mmg ingt smpi skrg...hahha

    BalasPadam
  4. erkk Selangor je yg bagi penyapu..kah kah..

    mana tahu dari seorang bloger picisan jadi seorang PM..hehe

    BalasPadam
  5. adakh itu mmg rezeki dia atauu

    BalasPadam
  6. hmm kiranya dia cukup pengalaman tak sebenarnya?

    BalasPadam
  7. haha..tue la bezanya Malaysia dgn oversea..hihi

    BalasPadam
  8. erk presiden?... bab yg tak dpt jd mb mmg ingat sampai skrg :)

    BalasPadam
  9. dalam sejarah la cerita penyapu tu..
    orang tua dulu kata main penyapu boleh bawak sial..
    hehhehe...
    bekas pak menteri terkena badi sial la kot...

    BalasPadam
  10. siapa yg kirtoyo bgi penyapu tu..tak ingt la..:D

    BalasPadam
  11. tukang sapu pn boleh jd presiden..dasyt ye..

    BalasPadam
  12. aq ingat gambar yg kat bawah tu je..hee~

    BalasPadam
  13. Abu:tuan besar kuala langat bro..kih kih kih..

    BalasPadam
  14. haha..penyapu lambang tak elok dlm masyarakat...

    BalasPadam
  15. kalu dia dulu tukang sapu, in the future sy bakal SU PBB ;-)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...