ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Sabtu, 6 Oktober 2012

Berenang dengan pakaian samurai

Berjalan atau berlari dengan pakaian samurai yang lengkap bukanlah satu perkara yang mudah, apatah lagi berenang.
Namun, itulah yang dibuat oleh beberapa orang rakyat Jepun, yang berenang dengan pakaian samurai lengkap sebagai cara untuk bergembira.

"Pakaian ini agak berat dan panas apabila memakainya. Saya bimbang sama ada saya mampu keluar semasa berada di dalam air.

"Kali terakhir saya berenang ialah tiga tahun lalu,'' kata seorang doktor, Mutsuo Koga, 27, ketika ditemui sebelum memasuki kolam renang awam dengan pakaian itu.

Aktiviti renang dengan berpakaian samurai juga merupakan satu daripada amalan tradisi masyarakat Jepun yang mula diperkenalkan pada abad ke-15 dan ke-16.

Selain dianggap sebagai satu daripada warisan dalam seni pertahanan diri, teknik itu membantu pahlawan zaman dahulu kala berenang dalam persekitaran sebenar yang lebih mencabar.

"Tujuan utama renangan ini adalah bagi memperoleh kemahiran praktikal sebelum berenang dalam persekitaran yang sebenar," kata Tadao Koga, bapa kepada Mutsuo dan mahaguru sekolah Kobori, satu daripada 12 sekolah yang diiktiraf oleh Persekutuan Renang Jepun.[utusan]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...