ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Khamis, 16 Februari 2012

Warga emas jadi 'anak dara sunti'

Pelik tetapi benar. Seorang nenek yang mempu­nyai empat anak, 19 cucu dan tujuh cicit, didaftarkan sebagai perempuan yang baru berusia 15 tahun.

Puan Ahmad, yang sepatutnya kini berumur dalam lingkungan 90 tahun itu sendiri tidak menyedari nombor dalam MyKadnya, iaitu 960412-02-0058, menunjukkan dia kononnya dilahirkan pada 1996.

“Rahsia’ itu terbongkar apabila cucu Puan, Siti Noor Atikah Mat Yusop, 21, membawanya ke klinik untuk rawatan tahun lalu.

“Saya sendiri tidak ingat umur yang sebenar, tetapi saya ingat anak sulung berumur 72 tahun. Semua dokumen lama pun sudah hilang entah ke mana,” katanya ketika ditemui media di rumahnya di Kampung Padang Keria, Kuala Sanglang, di sini, semalam.

Siti Noor Atikah berkata, mereka sekeluarga tidak mengetahui bahawa MyKad yang dimiliki neneknya bermasalah sehingga dia membawa neneknya ke hospital.

“Saya mula sedar berkenaan kesilapan pendaftaran umur nenek saya ketika seorang jururawat bertugas bertanyakan kepada saya mengenai umur nenek

“Setelah mengetahui masalah berkenaan tahun lahirnya, saya pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perlis untuk memaklumkan kesalahan tarikh lahir nenek yang ada pada MyKad itu, tetapi saya dimaklumkan MyKad nenek saya boleh digunakan.“Selepas itu saya dan ahli keluarga yang lain pun biarkan begitu sahaja,” katanya.

Anak ketiga Puan, Mat Yusop Kamis, 64, berkata, kesilapan catatan dalam MyKad itu menyebabkan ibunya tidak mendapat Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), bagaimanapun mereka sudah membuat rayuan.

“Saya memohon BR1M kepada ibu saya, namun kami menerima surat menyatakan permohonan ibu saya untuk mendapatkan BR1M tidak diluluskan kerana tidak layak.

“Kemudian semasa saya menerima BR1M, saya diminta untuk membuat rayuan, namun nasib tidak menyebelahi ibu saya kerana permohonan kali kedua juga ditolak,” katanya.[sumber]

*Cuak aku..Kes macam ni pun ada jugak..tak heran la kalau pengundi hantu  bersepah kat malaysia ni..kih kih kih

6 Pengkritik Yang Cuak:

  1. arul, ngorat la nenek dia tu heheheehehehehehehehehehehhehehe

    BalasPadam
  2. khairin: wow..ingt nk ngurat cucu..nenek lak lg muda..kih kih kih

    BalasPadam
  3. Nenek paling muda dalam sejarah

    BalasPadam
  4. hahahah... nenek saya pon masih muda remaja... mykad dia bertarikh 2002... ok aja semua urusan sebab segala dokumen nenek dah x ada jadi jpn ambil tarikh hari dia buat mykad tu... dan Alhamdulillah BR1M pon dia dapat... hurm... mungkin rezeki juga...

    BalasPadam
  5. hehe..mudanya nenek tu..mcm mnala bleh silap bt pulak tu..hikihk

    BalasPadam
  6. mudanya nenek ni..hihihi..kalah kita..tp ksian plak..bantuan tak dpt (T_T)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...