ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 23 September 2012

Ular peliharaan terbesar di dunia

Beratnya lebih 136 kilogram, panjang 7.62 meter dan memerlukan sekurang-kurangnya 15 orang untuk mengangkatnya.

Medusa kini diiktiraf oleh Buku Rekod Dunia Guiness sebagai ular peliharaan terbesar di dunia.

Ular sawa itu yang dipelihara di Edge of Hall di Kansas City, memakan 18 kilogram haiwan kira-kira seminggu.

Bagaimanapun, ia dengan mudah boleh memakan lebih 454 kilogram makanan.

Makanan utamanya terdiri daripada arnab, rusa dan haiwan lain yang diberikan kepadanya setiap dua minggu.

Petugas berkata, Medusa ialah pemakan yang cuai kerana seringkali tergigit dirinya ketika makan.

Wakil Buku Rekod Dunia Guinness mengesahkan ular sawa itu akan dimasukkan ke dalam buku berkenaan tahun depan. Pemiliknya, Larry Elgar berkata, dia tidak takut dengan ular berkenaan.

“Tidak boleh dinafikan ia boleh memakan manusia. Tetapi saya tidak takut. Saya pernah dibelit hingga pengsan oleh seekor ular sawa rendam sepanjang 5.5 meter.

“Saya sedar bahaya yang saya hadapi tetapi itu bukan alasan untuk takut,” kata Edgar.

Menurutnya, dia membeli Medusa ketika haiwan itu masih kecil lapan tahun lalu.“Ketika itu, ia hanya 0.6 meter pannjang dan segemuk jari saya saja,” katanya.[sumber]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...