ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 12 Jun 2011

Mayat tidak diterima bumi

Dah lama terbaca rencana ni..tapi baru sekarang berkesempatan nak letak dalam blog..maklumlah baru dapat online..

Kamal Ataturk diberi gelaran al-Ghazi (orang yang memerangi). Ataturk orang bertanggungjawab meruntuhkan Kerajaan Islam Turki pada tahun 1343H.
Dilahirkan 1299H (1880M) di bandar Salonika, Greek yang ketika itu merupakan jajahan takluk Kerajaan Uthmaniyyah, Ataturk hidup tanpa isteri dan anak-anak. Isterinya, Latifah Hanim mampu tinggal bersamanya selama setahun kerana tidak tahan dengan kefasiqan Ataturk. Kediamannya dipenuhi segala kemungkaran daripada arak sehinggalah wanita.

Sewaktu menjadi perdana menteri Turki, Ataturk membuat undang-undang yang amat bercanggah dengan ajaran agama Islam, antaranya:

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi (sesuai dengan kehendak Barat).
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau pernah menari dengan wanita di satu parti umum pertama di Ankara.
4. Menggalakkan minum arak
5. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
6. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
7. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
8. Agama Islam di buang sebagai agama rasmi negara.
9. Menutup masjid serta melarang sembahyang berjemaah.
10. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
11. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara Islam.
12. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukar huruf Arab kepada huruf Latin.
13. Menganggap dirinya tuhan sama seperti Firaun. Berlaku peristiwa, seorang askarnya ditanya “siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?”. Kerana takut askar menjawab, “Kamal Atatuk adalah tuhan,” lantas Atatuk tersenyum.

Kematian Kamal Ataturk yang Menyeksakan

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit sehingga dia tidak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya penyakit kulit hingga ke kaki di mana dia mengalami gatal-gatal seluruh badan, sakit jantung dan tidak pernah berasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan bomba menyiram rumahnya 24 jam. Pembantunya pula diarahkan meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkannya.

Pada 26 September 1938, Ataturk pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi hilang ingatan. 9.11.1938, dia pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Mayat Ataturk diawet sembilan hari sembilan malam, sehingga adik datang meminta ulama-ulama Turki menguruskan jenazah tersebut. Tidak cukup dengan itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya dibawa ke tanah perkuburan.


gambar dari blog milosuam
Apabila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya. Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium EtnaGrafi selama 15 tahun sehingga tahun 1953. Selepas itu, mayatnya hendak ditanam semula namun bumi tetap tidak menerimanya. Akhirnya, mayat Ataturk diletakkan dalam keranda timah dan dibawa ke satu bukit lalu ditanam dalam satu binaan marmar seberat 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar berkenaan.[sinar]


*Cuak aku.. ada jugak yang nak letak jambangan bunga kat makam kamal ni ye..kih kih kih

10 Pengkritik Yang Cuak:

  1. cerita yang pnjang.. tp sy baca sampai abis gak..hehehe...
    em..menakutkan je dpt dia sebagai PM..tak dpt byangkan nsib org islam bwh pimpinan dia ..

    BalasPadam
  2. betapa hinanya kematian dia sehingga bumi pun tidak terima...semoga menjadi iktibar...

    BalasPadam
  3. jd peringatan kt mana2 PM ni..

    BalasPadam
  4. contoh pengajaran yang patut dijadikan iktibar untuk para pemimpin yang punye pemikiran sekular..

    aku ada gak wat entri pasal dia

    Mari Mengenali Pemimpin Sekular Yang Berwajahkan Syaitan

    BalasPadam
  5. tengoklah apa yang dibuat masa hayatnya ..

    BalasPadam
  6. pemimpin kene amek iktibar.. xkire pemimpin besaq or kecik..

    BalasPadam
  7. ada pengajaran di sebalik apa yang berlaku dan jadikan iktibar kepada kita yang masih hidup..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...