ituini. Dikuasakan oleh Blogger.

Selasa, 1 April 2014

Jantung anak tersembul

Sepasang suami isteri miskin merayu bantuan kewangan untuk menyelamatkan nyawa bayi lelaki mereka yang lahir dengan jantungnya di luar badan.

Priyanka Pal, 24, melahirkan anaknya itu di Hospital Sultanpur, Uttar Pradesh Rabu lalu, namun terkejut dan sedih apabila mendapati bayi berkenaan lahir dengan keadaan dikenali sebagai ectopia cordis yang melihat jantungnya terkeluar daripada dada.
Bayi itu kini memerlukan pembedahan kecemasan untuk mengelak maut dalam tempoh beberapa hari ini.

Keadaan itu amat jarang berlaku malah hanya dilihat dalam lapan daripada sejuta kelahiran dengan 90 peratus bayi terbabit mati ketika dilahirkan atau dalam tempoh tiga hari pertama.

Namun, bayi berkenaan - yang belum diberi nama - agak ‘ajaib’ apabila setakat ini berjaya bertahan sehingga hari keenam.

Malangnya, dia masih memerlukan pembedahan di sebuah hospital swasta kerana hospital kerajaan tidak mempunyai kemudahan untuk prosedur rumit itu.

Keluarga itu terlalu miskin dan hanya bergantung kepada pendapatan suami Priyanka, Nirbhay Pal iaitu hanya sekitar 300 rupee (RM16) sehari.

Nirbhay, 30, yang bekerja sebagai buruh binaan berkata, kakitangan hospital memberitahunya anaknya tidak mungkin dapat hidup lama jika tidak menjalani pembedahan itu dan memerlukan rawatan di hospital dengan kemudahan lebih moden.

“Doktor berkata kami perlu mendapatkan rawatan di hospital swasta.

“Namun, kami terlalu miskin. Nak makan dua kali sehari pun belum tentu kami mampu, apatah lagi untuk ke hospital swasta,” katanya. [sumber]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...